Ga naar Logboek

Sinds oktober 2003 werken componist / musicus Tom America en beeldend kunstenaar Rob Moonen aan een project over het Berlijnse vliegveld Tempelhof (1937). Dit project omvat een duiding en een eerbetoon aan de stad Berlijn, in zowel visuele als in auditieve vorm. Uiteindelijk wordt gewerkt naar een beeld en geluid compositie, die in het verlengde van beider werk ligt, maar meer zal zijn dan de som van twee individuele artistieke opvattingen.Tom America gebruikt voor de muziekcompositie materiaal van ter plekke opgenomen interviews met Berlijners, die Tempelhof als historische plek van importantie meebeleefd hebben.

Rob Moonen heeft in Berlijn gewoond en er met grote regelmaat zijn werk gepresenteerd sinds 1990. Voor dit project maakt hij in Tempelhof een groot aantal video-opnamen van de beladen architectuur. Daarnaast maakt hij opnames van authentiek documentatie materiaal alsook van de door America geïnterviewde Berlijners. Voor America staat Tempelhof voor het schuldige (het nationaal-socialisme) en het onschuldige (de luchtbrug 1949) van Berlijn. Verder heeft hij grote sympathie voor de Berlijnse mentaliteit die zo mooi naar voren komt in de zogenaamde "Berliner Schnauze" (het Berlijnse dialect). Berlijn is voor Moonen "die zweite Heimat". Moonen's interesse gaat niet alleen uit naar de architectonische "kwaliteiten" van dit op het Pentagon na grootste gebouw ter wereld, maar ook naar de verhouding tussen de representatieve functie en de opeenvolgende politieke ideologieën.

In dialoog proberen beiden tot een geheel van woord, muziek en beeld te komen. Voor Moonen is het de eerste keer dat hij samenwerkt met een componist. America werkt voor het eerst met een beeldend kunstenaar. Het ligt in de bedoeling om het uiteindelijke werk in 2004 "live" te presenteren. Daarnaast zal er een autonoom werk op dvd uitgebracht worden en maakt ‘Tempelhof’ deel uit van een Europese stedenreeks waar America al een aantal jaren aan werkt. De compositie Tempelhof zal uiteindelijk uitgevoerd worden in een klassieke ensemblesetting van piano, viool, altviool, cello en klassieke gitaar, op het podium aangevuld met een twee extra instrumenten: een sampler met daarin opgeslagen het stemmenmateriaal dat tevens de zesde partituurpartij is, en een video-sampler, met daarin opgeslagen het videomateriaal.

De kunstenaars :
Beide kunstenaars hanteren een soortgelijk principe in hun werk: ter plekke wordt onderzoek gedaan, materiaal verzameld, sfeer geproefd en gezocht naar een toonzetting die uiteindelijk ook terug te vinden is zowel in de vorm als in de inhoud. Aldus ontstaan altijd werken die een sterke relatie tonen met hun oorspronkelijke bron.

Tom America (1949), componist en initiatiefnemer.
Maakte diverse muziekalbums met Gasphetti, MAM. Onder eigen naam bracht hij een CD uit met bewerkingen van de gedichten van Jan Hanlo.
Zette eerder gedichten van Tonnus Oosterhoff op muziek (VSB poezieprijswinnaar 2003) in opdracht van Poetry International en bewerkte ook dichter/toneelschrijver Willem Jan Otten. Maakte Europese stadsodes met film op Amsterdam en Brussel, Oostende-Dover (B, UK) evenals Siena (I). Werkt o.a. als gastdocent op de Rietveld Academie, Amsterdam, Academie Sint Joost, Breda.


Rob Moonen (1958), beeldend kunstenaar, maakt gebruik van uiteenlopende media, zoals fotografie, video, geluid en internet. Werkt hoofdzakelijk in situ, realiseert installaties waarbij het centraal motief de zoektocht naar de geest van de plek is. Eigen websites :robmoonen.nl, freekwattaclub.nl, goodhope.nl.Vele internationale tentoonstellingen en projecten in o.a. Duitsland, Polen, Spanje, Italië, Zuid Afrika, Cuba, Australië, Japan, USA. Werkte met een groot aantal kunstenaars uit verschillende disciplines samen. Concipieerde en regisseerde samen met de Berlijnse regisseur Hans-Werner Kroesinger in 2002 de theaterprodukties "Truth" en "Gladius Dei" voor o.a. het Bayerische Staatsschauspiel in Haus der Kunst in Muenchen.

 

audioclips foto's videoclips