Sinds
oktober 2003 werken componist / musicus Tom America
en beeldend kunstenaar Rob Moonen aan een project over
het Berlijnse vliegveld Tempelhof (1937). Dit project
omvat een duiding en een eerbetoon aan de stad Berlijn, in zowel visuele
als in auditieve vorm. Uiteindelijk wordt gewerkt naar een beeld en
geluid compositie, die in het verlengde van beider werk ligt, maar meer
zal zijn dan de som van twee individuele artistieke opvattingen.Tom
America gebruikt voor de muziekcompositie materiaal van ter plekke opgenomen
interviews met Berlijners, die Tempelhof als historische plek van importantie
meebeleefd hebben.
Rob
Moonen heeft in Berlijn gewoond en er met grote regelmaat zijn werk
gepresenteerd sinds 1990. Voor dit project maakt hij in Tempelhof een
groot aantal video-opnamen van de beladen architectuur. Daarnaast maakt
hij opnames van authentiek documentatie materiaal alsook van de door
America geïnterviewde Berlijners. Voor America staat Tempelhof
voor het schuldige (het nationaal-socialisme) en het onschuldige (de
luchtbrug 1949) van Berlijn. Verder heeft hij grote sympathie voor de
Berlijnse mentaliteit die zo mooi naar voren komt in de zogenaamde "Berliner
Schnauze" (het Berlijnse dialect). Berlijn is voor Moonen "die
zweite Heimat". Moonen's interesse gaat niet alleen uit naar de
architectonische "kwaliteiten" van dit op het Pentagon na
grootste gebouw ter wereld, maar ook naar de verhouding tussen de representatieve
functie en de opeenvolgende politieke ideologieën.
In
dialoog proberen beiden tot een geheel van woord, muziek en beeld te
komen. Voor Moonen is het de eerste keer dat hij samenwerkt met een
componist. America werkt voor het eerst met een beeldend kunstenaar.
Het ligt in de bedoeling om het uiteindelijke werk in 2004 "live"
te presenteren. Daarnaast zal er een autonoom werk op dvd uitgebracht
worden en maakt ‘Tempelhof’ deel uit van een Europese stedenreeks
waar America al een aantal jaren aan werkt. De compositie Tempelhof
zal uiteindelijk uitgevoerd worden in een klassieke ensemblesetting
van piano, viool, altviool, cello en klassieke gitaar, op het podium
aangevuld met een twee extra instrumenten: een sampler met daarin opgeslagen
het stemmenmateriaal dat tevens de zesde partituurpartij is, en een
video-sampler, met daarin opgeslagen het videomateriaal.
De
kunstenaars :
Beide kunstenaars hanteren een soortgelijk principe in hun werk: ter
plekke wordt onderzoek gedaan, materiaal verzameld, sfeer geproefd en
gezocht naar een toonzetting die uiteindelijk ook terug te vinden is
zowel in de vorm als in de inhoud. Aldus ontstaan altijd werken die
een sterke relatie tonen met hun oorspronkelijke bron.
Tom
America (1949), componist en initiatiefnemer.
Maakte diverse muziekalbums met Gasphetti, MAM. Onder eigen naam bracht
hij een CD uit met bewerkingen van de gedichten van Jan Hanlo.
Zette eerder gedichten van Tonnus Oosterhoff op muziek (VSB poezieprijswinnaar
2003) in opdracht van Poetry International en bewerkte ook dichter/toneelschrijver
Willem Jan Otten. Maakte Europese stadsodes met film op Amsterdam en
Brussel, Oostende-Dover (B, UK) evenals Siena (I). Werkt o.a. als gastdocent
op de Rietveld Academie, Amsterdam, Academie Sint Joost, Breda.
Rob Moonen (1958), beeldend kunstenaar, maakt gebruik van uiteenlopende
media, zoals fotografie, video, geluid en internet. Werkt hoofdzakelijk
in situ, realiseert installaties waarbij het centraal motief de zoektocht
naar de geest van de plek is. Eigen websites :robmoonen.nl,
freekwattaclub.nl,
goodhope.nl.Vele internationale tentoonstellingen en projecten in
o.a. Duitsland, Polen, Spanje, Italië, Zuid Afrika, Cuba, Australië,
Japan, USA. Werkte met een groot aantal kunstenaars uit verschillende
disciplines samen. Concipieerde en regisseerde samen met de Berlijnse
regisseur Hans-Werner Kroesinger in 2002 de theaterprodukties "Truth"
en "Gladius Dei" voor o.a. het Bayerische Staatsschauspiel
in Haus der Kunst in Muenchen.


audioclips
foto's videoclips